Η καθημερινή σου ενημέρωση!

Ο ψηφιακός και «πράσινος» πόλεμος του ελληνικού εμπορίου

Ολοκληρώθηκε ένα εξάμηνο γεμάτο από αιφνίδιες γεωπολιτικές και οικονομικές αναταράξεις, οι επιπτώσεις των οποίων «επικάθησαν» πάνω στις σφοδρές συνέπειες της πανδημίας. Με τα έως τώρα δεδομένα, ο ούριος άνεμος στον ελληνικό τουρισμό δείχνει ικανός να συντηρήσει τους ετήσιους ρυθμούς ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας στην περιοχή του 3% και να αναθερμάνει τις εισπράξεις χιλιάδων εμπορικών επιχειρήσεων που συνδέονται «οργανικά» με το τουριστικό προϊόν της χώρας μας.  Παρόλα αυτά, για την πλειονότητα των εμπόρων η σημαντική μείωση της εγχώριας κατανάλωσης –  απόρροια των πρωτοφανών πληθωριστικών πιέσεων και της ενεργειακής κρίσης – θα παραμείνει «ανοιχτή πληγή» καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, πιθανότατα και το 2023, ακόμη και αν ο πόλεμος στην Ουκρανία τερματισθεί τους επόμενους έξη μήνες, σύμφωνα με το αισιόδοξο σενάριο των διεθνών οικονομικών αναλυτών.

Η ελληνική εμπορική επιχείρηση θα βρίσκεται για καιρό ακόμα σε «πολεμική ετοιμότητα» για να παραμείνει ζωντανή στο καθημερινό «ναρκοπέδιο» της ισχνής ρευστότητας, του υψηλού λειτουργικού κόστους και της έντονης αβεβαιότητας. Ταυτόχρονα είναι υποχρεωμένη να «εξοπλίζεται» για να βρει θέση στις πρώτες γραμμές του ετέρου, μεγάλου, διαρκώς εξελισσόμενου επιχειρηματικού «πολέμου»: Του πολέμου για την επικράτηση στον ανταγωνιστικό στίβο της ψηφιακής ωριμότητας και της πράσινης μετάβασης κρατών και επιχειρήσεων σε ολόκληρο τον πλανήτη.

Οι τεχνολογίες της 4ης βιομηχανικής επανάστασης και οι πρακτικές της βιώσιμης ανάπτυξης είναι τα «όπλα» της νέας εποχής που πρέπει να βάλει «χθες» στη φαρέτρα του το ελληνικό εμπόριο. Χωρίς αυτά καμία επιχείρηση δεν μπορεί να ελπίζει σε μακροημέρευση και ανταγωνιστικότητα. Ενόψει αυτής της αδήριτης πραγματικότητας υπάρχουν δύο δεδομένα, ένα δυσάρεστο και ένα ευχάριστο, που πρέπει να λάβουμε υπόψη μας. Το δυσάρεστο είναι ότι η ψηφιακή υστέρηση του ελληνικού εμπορίου είναι η μεγαλύτερη τόσο σε σχέση με άλλους κλάδους της ελληνικής οικονομίας όσο και συγκριτικά με τις εμπορικές επιχειρήσεις των άλλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το ευχάριστο είναι πως οι ελληνικές μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις αναλαμβάνουν ολοένα και περισσότερη «δράση» στο ηλεκτρονικό εμπόριο και – κυρίως υιοθετούν τάχιστα στην επιχειρηματική τους καθημερινότητα την «κουλτούρα» του ψηφιακού και πράσινου μετασχηματισμού.

Αυτό έδειξε και η μεγάλη επιτυχία – με το θετικό απόηχο εντός και εκτός Ελλάδας – του διεθνούς Συνεδρίου Future of Retail 2022 και της Έκθεσης Τεχνολογίας για το Λιανεμπόριο Retail Innovation Lab, τα οποία οργάνωσε η ΕΣΕΕ στην Αθήνα στα τέλη Μαΐου. Συμμετείχαν οι Προέδροι των Εμπορικών Συλλόγων από όλη τη χώρα, οι οποίοι μετέφεραν τον παλμό του Συνεδρίου στα χιλιάδες μέλη τους, τους ιδιοκτήτες των εμπορικών ΜμΕ. Η έντονη δημοσιότητα που έλαβε η εκδήλωση από τα Μέσα Ενημέρωσης και από τα social media «έστειλε» σε ένα πολύ μεγάλο εμπορικό και καταναλωτικό κοινό ολοκληρωμένη πληροφόρηση για τις ομιλίες και τις παρουσιάσεις σχετικά με τα θέματα τεχνητής νοημοσύνης, «έξυπνων» πόλεων, «έξυπνων» συναλλαγών και από όλες τις υπόλοιπες εξειδικευμένες θεματικές ενότητες, καθώς και την ιδιαίτερη «εμπειρία» της γνωριμίας με τις τεχνολογικές καινοτομίες του “Lab”. Η αλληλεπίδραση των συνέδρων πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το «event» και οι συζητήσεις που «άναψαν» μεταξύ τους για το μέλλον του εμπορίου συνεχίζονται μέχρι και σήμερα, παρακινώντας αρκετούς εξ’ αυτών σε αντίστοιχες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες.

Αποδεικνύεται ότι ο εμπορικός κόσμος είναι ετοιμοπόλεμος για να αλλάξει «επίπεδο», χρειάζεται όμως την Πολιτεία «ακοίμητο φρουρό» και σύμμαχο για να βγει νικητής στις πολλαπλές μάχες που εξελίσσονται παράλληλα. Πρώτα και κύρια πρέπει να εξασφαλισθεί η «τροφοδοσία» του στο πεδίο της μάχης με επαρκή ρευστότητα από τον εθνικό προϋπολογισμό, τα κοινοτικά κονδύλια και τις τράπεζες, για όσο διαρκεί η παγκόσμια αναστάτωση στις τιμές ενέργειας και τροφίμων που πλήττουν την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και των αλλοδαπών επισκεπτών στη χώρα μας. Αλλά και στη συνέχεια, στις περιόδους «κανονικότητας» όποτε και αν έλθουν, η ροή της χρηματοδότησης πρέπει να είναι απρόσκοπτη για να υποστηρίζει τα επενδυτικά σχέδια ψηφιοποίησης και βιώσιμης λειτουργίας των ΜμΕ. Εκ παραλλήλου όμως, τα συναρμόδια υπουργεία θα πρέπει να ανταποκριθούν άμεσα στην ανάγκη χάραξης μιας εθνικής στρατηγικής για την αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων όλων των επαγγελματιών, ιδιοκτητών επιχειρήσεων και εργαζομένων στο λιανικό και το χονδρικό εμπόριο. «Η ισχύς εν τη γνώσει» είναι το σύνθημα που δίνει το στίγμα της ψηφιακής εποχής και το εύρος των αλλαγών που πρέπει να υλοποιηθούν στο εμπόριο, με πλήρη αξιοποίηση των κεφαλαίων του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ. Από την άλλη πλευρά, «η ισχύς εν τη ενώσει», δηλαδή η συνεργασία της Πολιτείας με την ΕΣΕΕ σε αυτό το τιτάνιο έργο υποστήριξης του εμπορικού κόσμου, είναι μονόδρομος. Μόνο έτσι θα διασφαλίσουμε ότι όλες οι εμπορικές επιχειρήσεις θα έχουν ίσες ευκαιρίες να οργανώσουν ένα καλύτερο μέλλον για τις ίδιες και τους εργαζόμενους σε αυτές.

loading...

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.