Η καθημερινή σου ενημέρωση!

Δείτε πόσο δουλεύουμε το χρόνο για να πληρώνουμε ΜΟΝΟ φόρους

Εφορία: «Μέχρι χθες εργαζόμασταν για να πληρώσουμε τους ετήσιους φόρους, εισφορές και το δημοσιονομικό έλλειμμα. Από σήμερα εργαζόμαστε για τα προς το ζην». Αυτή είναι, σε απλή γλώσσα, η έννοια της Ημέρας Φορολογικής Ελευθερίας, μελέτη την οποία εκπονεί για 8η συναπτή χρονιά στην Ελλάδα το Κέντρο Φιλελεύθερων Μελετών – Μάρκος Δραγούμης (ΚΕΦίΜ).

«Για 181 από τις 365 ημέρες του χρόνου εργαστήκαμε φέτος για να πληρώσουμε φόρους και εισφορές στο κράτος, με την Ημέρα Φορολογικής Ελευθερίας να έρχεται την 1η Ιουλίου. Εάν συνυπολογιστεί και το δημοσιονομικό έλλειμμα του 2022, το οποίο θα κληθούν να πληρώσουν μελλοντικές γενιές, τότε θα έπρεπε να εργαστούμε μέχρι την 20η Ιουλίου για να πληρώσουμε φόρους, εισφορές και ελλείμματα», σημειώνεται στο εισαγωγικό σημείωμα της έκθεσης.

Από εκεί και πέρα, «σε σύγκριση με την περσινή χρονιά το 2022 εργαστήκαμε 2 ημέρες λιγότερες για να πληρώσουμε φόρους και εισφορές, καθώς σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το 2021 εργαστήκαμε για το κράτος 183 ημέρες (Ημέρα Φορολογικής Ελευθερίας 2021 ήταν η 3η Ιουλίου)».

Βαρύ πέφτει το αποτύπωμα της μνημονιακής δεκαετίας, καθώς «από το 2010 ως το 2020 προστέθηκαν 25 επιπλέον ημέρες εργασίας για το κράτος, μία αύξηση που είναι η δεύτερη μεγαλύτερη ανάμεσα σε 28 ανεπτυγμένες ευρωπαϊκές οικονομίες».

Ένα άλλο συμπέρασμα είναι ότι«το 2020 η Ελλάδα είχε μία από τις μεγαλύτερες φορολογικές επιβαρύνσεις στην Ευρώπη, ενώ παράλληλα κατέγραφε υψηλό μέγεθος παραοικονομίας (7η χειρότερη επίδοση), χαμηλή ανταγωνιστικότητα φορολογίας επιχειρήσεων (8η χειρότερη επίδοση), υψηλή ανισότητα (7η χειρότερη επίδοση) και υψηλό ποσοστό πολιτών κάτω από το όριο της φτώχειας (9η χειρότερη επίδοση) ανάμεσα στις 29 ανεπτυγμένες ευρωπαϊκές οικονομίες που εξετάζονται».

Μελετώντας τις προβλέψεις της εισηγητικής έκθεσης του Προϋπολογισμού, οι συντάκτες του ΚΕΦίΜ καταλήγουν και σε μερικές ακόμη διαπιστώσεις για την τρέχουσα χρονιά, όπως ότι «τα συνολικά έσοδα από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές το 2022 αναμένεται να ανέλθουν στα Euro76,2 δισ., τα οποία κατανέμονται ως εξής:

  • Euro32 δισ. από έμμεσους φόρους (δηλαδή το 42% των συνολικών εσόδων από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές),
  • Euro17,8 δισ. από άμεσους φόρους (ήτοι το 23,4% των συνολικών εσόδων από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές),
  • Euro26,1 δισ. από ασφαλιστικές εισφορές (το 34,3% των εσόδων από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές),
  • Euro170 εκατ. από φόρους επί του κεφαλαίου (ποσό που αντιστοιχεί στο 0,2% των εσόδων από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές).

Εφορία: Μας δινει και δωράκι αν πληρώνουμε στην ώρα μας!

Ενεργοποίηση του προοδευτικά ακατάσχετου λογαριασμού και «γενναία» περικοπή στα ποσοστά παρακράτησης για τη χορήγηση φορολογικής ενημερότητας, προβλέπει το σχέδιο του ΥΠΟΙΚ και της ΑΑΔΕ για τους συνεπείς οφειλέτες.

Μέσω της παροχής του διπλού «μπόνους» και της επιβράβευσης όσων τακτοποιούν και πληρώνουν στην ώρα τους τις οφειλές προς την εφορία, ΥΠΟΙΚ και ΑΑΔΕ στοχεύουν στα εξής: πρώτον να προσφέρουν ισχυρά κίνητρα στους φορολογούμενους να τακτοποιήσουν τα χρέη τους και δεύτερον να περιορίσουν-στο μέτρο του δυνατού- την αυξητική τάση των οφειλών προς την εφορία.

Το πρώτο μπόνους σχετίζεται με το «ξεπάγωμα» της ρύθμισης που είχε ψηφιστεί το 2019, αλλά δεν είχε εφαρμοστεί εξαιτίας της πανδημίας, και προβλέπει ότι οι συνεπείς οφειλέτες προς την εφορία, θα κερδίζουν σταδιακή αύξηση του ακατάσχετου ποσού στον τραπεζικό τους λογαριασμό.

Η ρύθμιση προβλέπει την αύξηση του ακατάσχετου ορίου των 1.250 ευρώ για τους συνεπείς οφειλέτες προς την εφορία. Η αύξηση θα καθορίζεται με συγκεκριμένους συντελεστές που θα λαμβάνουν υπόψιν το ύψος των δόσεων και τον αριθμό που εξοφλούν οι εν λόγω φορολογούμενοι.

Οι τελευταίοι με δεσμευμένο τραπεζικό λογαριασμό αφού υπαχθούν σε ρύθμιση θα πρέπει να πληρώσει δύο δόσεις των ρυθμισμένων οφειλών του για να μπορούν τον τρίτο μήνα να ζητήσουν αύξηση του ακατάσχετου ορίου.

Ως βάση υπολογισμού λαμβάνεται υπόψη το άθροισμα των δόσεων ρυθμίσεων του μήνα. Στο ποσό αυτό εφαρμόζεται ο πρώτος συντελεστής 3 ο οποίος δίνει το νέο ύψος του ακατάσχετου λογαριασμού. Για παράδειγμα εάν η μηνιαία δόση ανέρχεται σε 500 ευρώ με την έναρξη της νέας διαδικασίας ο οφειλέτης θα κερδίζει ακατάσχετο όριο 1.500 ευρώ (500Χ3) από 1.250 ευρώ που ισχύει για όλους.

Αν η δόση ή οι δόσεις στον βαθμό που εξυπηρετούνται παράλληλα περισσότερες από μια ρυθμίσεις που μετρά ως βάση αναφοράς είναι για παράδειγμα 50 ευρώ, με την εφαρμογή συντελεστή 3, οδηγεί σε αποτέλεσμα 150 ευρώ.

Επειδή το ποσό υπολείπεται των 1.250 ευρώ του ακατάσχετου, δεν προστίθεται αλλά παραμένει αμετάβλητο το ακατάσχετο όριο των 1.250 ευρώ. Επισημαίνεται ότι για να αυξήσει κάποιος το όριο του ακατάσχετου θα πρέπει η μηνιαία δόση της ρύθμισης που εξυπηρετεί να είναι μεγαλύτερη των 400 ευρώ.

Με την πάροδο των μηνών, όσο η ρύθμιση συνεχίζει να τηρείται, ο συντελεστής αυξάνεται. Για παράδειγμα, σε έναν φορολογούμενο ο οποίος έχει ρυθμίσει τις οφειλές του με την πάγια ρύθμιση των 24 δόσεων, εξοφλώντας 5 δόσεις των 500 ευρώ μπορεί να «κερδίσει» συντελεστή 3,8 αυξάνοντας τον ακατάσχετο λογαριασμό στα 1.900 ευρώ (500Χ3,8).
Κοντά στην πλήρη εξόφληση της οφειλής, το ακατάσχετο όριο πριν ο λογαριασμός ξεμπλοκάρει εντελώς, το ακατάσχετο όριο θα φθάνει στο ανώτατο ύψος με την εφαρμογή του μέγιστου συντελεστή 4,5.

Ανάλογα με το πλήθος των δόσεων, (πάγια ρύθμιση, ρύθμιση 120 δόσεων) το «βήμα» για την αύξηση του πολλαπλασιαστή ο οποίος θα οδηγεί στο ακατάσχετο θα ποικίλλει.
Τα όρια του ακατάσχετου καθορίζονται κάθε μήνα και ισχύουν για έναν μήνα.

Αν ο φορολογούμενος ο οποίος έχει κερδίσει αύξηση ακατάσχετου λογαριασμού, χάσει τη ρύθμιση οφειλών εξαιτίας μη καταβολής δύο συνεχόμενων δόσεων χάνει τον αυξημένο ακατάσχετο αλλά και το δικαίωμα να τον διεκδικήσει εκ νέου.

Ο δεύτερος «πυλώνας» του σχεδίου που επεξεργάζονται οι ιθύνοντες του υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ, προβλέπει «ψαλίδι» στα χρήματα που παρακρατεί η Εφορία για τη χορήγηση της φορολογικής ενημερότητας σε οφειλέτες οι οποίοι είναι συνεπείς και τηρούν τις ρυθμίσεις τους. Παράλληλα, εκτός από το «κούρεμα» στο ποσοστό παρακράτησης, οι συνεπείς οφειλέτες θα λαμβάνουν τη φορολογική ενημερότητα με διαδικασίες fast track.

Εφορία: Έρχεται ο νέος «Τειρεσίας»

Μπροστά σε ένα ψηφιακό… τέρας που δεν θα του ξεφεύγει ούτε ένα ευρώ χρέους θα βρεθούν οι πολίτες, καθώς ο νέος «Τειρεσίας» ετοιμάζεται να μπει σε λειτουργία!

Σε τελικό στάδιο σχεδιασμού βρίσκεται ο νέος «Τειρεσίας», που θα καταγράφει όλα τα χρέη των πολιτών και των επιχειρήσεων προς το Δημόσιο και θα αξιολογεί -βαθμολογεί τα φυσικά και τα νομικά πρόσωπα ως προς την πιστοληπτική τους συμπεριφορά.

Η βαθμολογία που θα συγκεντρώνει κάθε πολίτης ή επιχείρηση θα επιτρέπει να προχωρούν σε ρυθμίσεις οφειλών, ενώ οι τράπεζες και οι εταιρείες διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων οφειλών θα αποφασίζουν βάσει της βαθμολογίας για τη χορήγηση ή μη δανείων και διακανονισμών.

Ο νέος «Τειρεσίας» θα μπορεί να χρησιμοποιείται και από άλλους φορείς, όπως π.χ. εταιρείες τηλεφωνίας, ηλεκτρικής ενέργειας, πριν προβούν σε σύναψη συμβολαίου, ώστε να αποκλείουν όσους έχουν μεγάλες οφειλές.

Το σχετικό νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών που προβλέπει τη σύσταση της Ανεξάρτητης Αρχής Πιστοληπτικής Αξιολόγησης θα πάρει σύντομα τον δρόμο προς τη Βουλή για ψήφιση.

Σκοπός της Αρχής είναι η συλλογή, αποθήκευση και επεξεργασία πρωτογενών δεδομένων πιστοληπτικής συμπεριφοράς φυσικών και νομικών προσώπων έναντι του Δημοσίου, η αξιολόγηση της πιστοληπτικής συμπεριφοράς νοικοκυριών και επιχειρήσεων και η παραγωγή και χορήγηση πιστοληπτικής βαθμολόγησής τους προς χρήση από δημόσιους οργανισμούς και φορείς, χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ή/και λοιπούς ιδιώτες (π.χ. εμπόρους).

Με τις νέες διατάξεις που προωθεί το υπουργείο Οικονομικών, δημιουργείται μία δεξαμενή πληροφόρησης και επιπλέον χαρτογραφούνται οι επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά που είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους καθώς στόχος της Αρχής είναι η συλλογή και η επεξεργασία δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς, η χορήγηση πιστοληπτικής βαθμολόγησης ούτως ώστε να μειωθούν τα επίπεδα των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων και των ληξιπρόθεσμων οφειλών και να περιοριστεί το φαινόμενο της υπερχρέωσης.

Σύμφωνα με τα Νέα, το νομοσχέδιο έρχεται να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της ασύμμετρης πληροφόρησης μεταξύ πιστωτών (ιδιωτικών ή δημόσιων φορέων) και οφειλετών και μεταξύ πιστωτών (ιδιωτικών ή δημόσιων φορέων) ως προς την πιστοληπτική ικανότητα φυσικών και νομικών προσώπων έναντι του Δημοσίου. Η ασύμμετρη πληροφόρηση, όπως σημειώνουν οι ίδιοι, οδηγεί σε μη επιθυμητά αποτελέσματα, όπως:

Οι οφειλέτες δανείζονται περισσότερα χρήματα από όσα είναι σε θέση να εξοφλήσουν.

Οι πιστωτές είναι πρόθυμοι να δανείσουν λιγότερα χρήματα από όσα ο οφειλέτης θα μπορούσε σταθερά να εξοφλεί.

Οι οφειλέτες που έχουν πρόσβαση σε περισσότερες πληροφορίες από τους πιστωτές, δύνανται να συνάπτουν συμβάσεις δανείου χωρίς πρόθεση να τις εξυπηρετήσουν.

Οι πιστωτές δεν εγκρίνουν αιτήσεις δανειοδότησης σε οφειλέτες, παρόλο που αυτοί διαθέτουν επαρκή πιστοληπτική ικανότητα, ελλείψει επαρκών στοιχείων για τις οφειλές τους προς το Δημόσιο.

Οι πιστωτές είναι πιθανό να εγκρίνουν αιτήσεις οφειλετών που δεν είναι αξιόχρεοι προς το Δημόσιο, αλλά επιδιώκουν ενεργά τη χορήγηση δανείου.

Τα στοιχεία προς την Αρχή θα τροφοδοτούνται από όλους τους φορείς του Δημοσίου και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Τα δεδομένα θα επικαιροποιούνται ανά μήνα και η διασύνδεσή τους θα γίνει κατά τη διάρκεια ενός έτους από την πρόσκληση της νέας Ανεξάρτητης Αρχής.

Συγκεκριμένα, αυτά τα στοιχεία αφορούν τα χαρακτηριστικά των οφειλών, το αρχικό και το τρέχον ύψος έπειτα από προσαυξήσεις και πρόστιμα, τη διάρκεια κ.λπ. Θα καταγράφονται επίσης πληροφορίες όπως οι πτωχεύσεις – ή αν κάποιος είναι άνεργος –, οι εμπράγματες εξασφαλίσεις, οι τυχόν ρυθμίσεις, τα φορολογικά δεδομένα του κάθε οφειλέτη, αλλά και τυχόν δικαστικές εκκρεμότητες των οφειλετών με πιστωτές κ.λπ.

Πέρα από τη βαθμολογία η Αρχή θα παρέχει σε κάθε οφειλέτη αναλυτικά στοιχεία για το ύψος των χρεών προς την εφορία, τις τράπεζες, τα ασφαλιστικά ταμεία αλλά και τη συνέπεια που επιδεικνύει στην αποπληρωμή λογαριασμών ΔΕΚΟ, αν υπάγεται σε ρυθμίσεις ή αν έχει προβεί σε διακανονισμούς, ποια είναι η ακίνητη περιουσία του κ.λπ.

 

loading...

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.